یکی از نکات تربیتی عید فطر، این است که انسان از اطرافیان خود غافل نباشد/عید فطر به روز قیامت شباهت دارد

معاون فرهنگی مجمع تقریب اظهار داشت: در روز عید فطر نیز انسان­ها از یکدیگر متمایز هستند. آنها که با رضایت و اخلاص، اقدام به روزه­داری و عبادت نمودند، قطعاً بهره­ای بیشتر از برکات این ماه نصیبشان خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر ابوالحسینی معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی در گفتگو با خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب پیرامون عید فطر گفت: عید فطر از اعیاد بزرگ اسلامی است و طبعاً باید اتفاق بزرگی افتاده باشد تا این روز را عید بگیریم؛ اتفاق مهمی افتاده که این روز را عید می­گیریم؟ پیامبر اکرم(ص) در حدیثی به این سؤال پاسخ می­دهد و می­فرماید: شما در شب­های ماه رمضان مشغول عبادت بودید و روزهای آن را روزه داشتید پس برای اخذ جایزه شتاب کنید، چون امروز روز عید فطر است که در آسمانها به یوم الجایزه مشهور است.

وی ادامه داد:از این روایت استفاده می­شود که عیدبودن مخصوص کسانی است که از برکات ماه رمضان استفاده کرده باشند؛  لذا در روایتی از امام علی(ع) می­خوانیم: «إنما هو عید لمن قَبِلَ اللهُ صیامَه و شَکَرَ قیامَه». یعنی این عید برای کسانی است که خداوند روزه­هایشان را قبول و عبادات شبانه­ شان را بپذیرد.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: اگر بخواهیم عید فطر را به چیزی تشبیه کنیم باید آن را به روز قیامت تشبیه کنیم، زیرا از آنجا که عملکرد انسان­ها در دنیا مختلف است و به همین سبب در روز قیامت از یکدیگر متمایز خواهند بود، در روز عید فطر نیز انسان­ها از یکدیگر متمایز هستند. آنها که با رضایت و اخلاص، اقدام به روزه­داری و عبادت نمودند، قطعاً بهره­ای بیشتر از برکات این ماه نصیبشان خواهد شد.

دکتر ابوالحسینی خاطر نشان کرد:عید سعید فطر سرشار از پیام­ها و درس­های تربیتی و اخلاقی است و اینگونه نیست که تنها با نخوردن آغاز شود و با خوردن پایان یابد؛ یکی از نکات تربیتی عید فطر آن است که انسان این پیوند الهی و آسمانی را در صحنه اجتماع با پیوند مردمی همراه کند و غافل از اطرافیان خود نباشد. از این ­رو در چنین روزی هم باید نماز بخواند و هم زکات دهد. جالب است بسیاری از مفسرین شیعه و سنی آیه شریفه: «قد أفلح من تزکّی و ذکر اسم ربّه فصلی» را منطبق بر عید سعید فطر تفسیر نموده­اند که مفهوم آن این است که فلاح و رستگاری از پیوند با مردم آغاز می­شود و به خدا ختم می­گردد و برداشت چنین مفهومی از آیه مذکور به دلیل آن است که زکات بر صلاة مقدم شده است.