وحدت اسلامی یک مسئله تاکتیکی است یا یک مسئله استراتژیک ؟

من از قدیم این اعتقاد و تفکر [وحدت اسلامی] را داشتم و دارم و آن را یک مسئله استراتژیک می دانم. یک مسئله تاکتیکی و مصلحتی هم نیست که حالا بگوییم مصلحت ما ایجاب می کند که با مسلمین غیرشیعه ارتباطات داشته باشیم… ما با این انگیزه صحیح مساله وحدت مسلمین را در جمهوری اسلامی یک مساله اساسی قرار داده ایم.

  مقام معظم رهبری- بیانات در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنفرانس جهانی اهل‌بیت(ع)- ۲۶/ ۱/ ۶۹      

 

وحدت در منطق انقلاب اسلامی، فراتر از دو مقوله‌ی تاکتیک یا استراتژی است. وحدت ما مبنای ایدئولوژی ما است. بر مبنای آیات قرآن کریم و سخنان معصومین علیهم‌السّلام هویت امت اسلامی یک هویت واحد است و تفرقه، در واقع به معنی نوعی ازخودبیگانگی است.
البته در وحدت، مصالح امت اسلامی هم تأمین می‌شود، منتهی ما فراتر از چهارچوب این مصالح به وحدت نگاه می‌کنیم.
اعتقاد ما بر این است که دست‌زدن به ریسمان وحدت، یکی از اهمّ وظایف شرعی دین ما است. شاید بتوان گفت که هیچ وظیفه‌ی دینی-اجتماعی ما برتر از وظیفه‌ی ایجاد وحدت بین جوامع اسلامی و بین امت‌های مسلمان نیست. در تاریخ آمده که ائمه‌ی أطهار علیهم‌السلام به خاطر ایجاد وحدت یا از هم نپاشیدن جامعه‌‌ی اسلامی، حتی از مسأله‌ی امامت، خلافت و حکومت هم دست برداشتند.

آیت الله اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی – پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری (مد‌ظله‌العالی) – مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی

 

ما آنچه كه ائمه «ع» فرمودند را عمل مي كنيم و كاري به طرف مقابل نداريم. تقريب مسئله اي اساسي است؛ حرف امثال من نيست، حرف مراجع هم نيست، بلكه حرف ائمه «ع» و پيامبر «ص» و خداست. اساس دين خداست تا جايي كه حضرت امير «ع» به خاطر اين مسئله از حق خود كوتاه آمدند. تمام دستوراتي كه ائمه «ع» براي حفظ وحدت داده¬اند، استراتژي است نه تاكتيك سياسي و موقت.

پاسخ به شبهاتي در باب تقريب -حجت الاسلام عبدالكريم بي آزار شيرازي