مراسم بزرگداشت آیت الله تسخیری به صورت مجازی برگزار شد

مراسم بزرگداشت آیت الله محمد علی تسخیری، مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام و رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی عصر امروز جمعه به صورت مجازی برگزار شد.
به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، مجلس ترحیم طلایه دار وحدت اسلامی، عالم مجاهد، زبان گویای اسلام و تشیع آیت الله محمدعلی تسخیری از ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه امروز جمعه ۳۱ مردادماه با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد و تا ساعت ۲۰ به صورت زنده در فضای مجازی ادامه داشت.

این برنامه در فضای مجازی و در شبکه های یوتیوب، اینستاگرام و آپارات پخش شد.

حجت الاسلام و المسلمین مهدی تسخیری، رئیس مرکز بین المللی گفتگوی ادیان و تمدن ها، در مراسم بزرگداشت آیت الله تسخیری به بیان ویژگی های شخصیتی ایشان پرداخت و گفت: تزکیه نفس اصلی ترین اساس زندگی ایشان بود. ایشان متعبد بود و نماز را به جماعت برگزار می کرد و نماز شب ایشان بیش از نیم قرن ترک نشده بود. بعد از نماز صبح نیز نوشته های خود را جمع آوری می کرد تا تجارب عملی و عملی خود را به رشته تحریر در آورد. از این رو بیش از ۷۰ تا ۸۰ کتاب تالیف کرده است.

وی افزود: ویژگی دیگر ایشان عشق به اهل بیت و مکتب ایشان و عشق به مادرمان حضرت زهرا (س) بود. میراث فرهنگی و اسلامی ایشان همان میراث فرهنگی اهل بیت است و با همین سلاح علمی به سوی سکولاریسم و ملحدان حرکت می کرد و آنها را مورد مناقشه قرار می داد و با همین توشه علمی با دوستان وارد بحث می شد. اخلاق او اخلاق اهل بیتی و محمدی (ص) بود و حقیقتاً به پیامبر و اهل بیت تأسی می کرد.

حجت الاسلام تسخیری به ویژگی های دیگر شخصیت آیت الله تسخیری اشاره کرد و گفت: از دیگر ویژگی های ایشان نظم و انضباط ایشان در حضور در جلسات مختلف و همچنین تلاش برای ایجاد حرکت جمعی و مؤسساتی بود که حرکت فردی را در قالب جمعی می پسندید. همچنین حسن خلق ایشان نیز ویژگی برجسته ای بود که معتقد بود گفتگو حلال ۹۰ درصد از مشکلات بشریت است و این بی عدالتی هایی که در جهان امروز وجود دارد ناشی از عدم گفتگو است.

وی افزود: ایشان تلاش می کرد که پیروان اسلام محمدی و مذاهب مختلف را به سوی مشترکات موجود رهنمون سازد و به طور خلاصه تلاش می کرد یک انسان باشد و حتی کسانی را که او را آزار می دادند، دوست می داشت. امیدواریم که رفتار ایشان الگوی همگان در جهان امروز قرار گیرد و خداوند ایشان را با پیامبر و آل ایشان محشور فرماید.

گفتنی است در این مراسم، حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، آیت الله حسینی بوشهری؛ دبیر شورای عالی حوزه های علمیه، مولوی اسحاق مدنی؛ نایب رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و ماموستا قادری؛ امام جمعه پاوه نیز به سخنرانی پرداختند.

آیت‌الله تسخیری رییس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام روز سه‌شنبه در ۷۶ سالگی در اثر عارضه قلبی در بیمارستان خاتم الانبیاء تهران درگذشت.

پیکر این عالم ربانی به دلیل شرایط کرونایی به شکل محدود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بعداز ظهر پنج‌شنبه در  جوار حرم حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.