قدس قبله اول مسلمانان بوده و مورد احترام شیعه وسنی است

 
نماینده مردم استان کردستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: جریان مقاومت می تواند منشاء وحدت باشد، زیرا همه در مورد آن اتفاق نظر دارند، در گذشته مسلمانان احساس می کردند امکان مذاکره با دشمن وجود دارد، اما اکنون متوجه شده اند تنها راه مقابله با دشمن مقاومت است؛  لذا جریان مقاومت و قدس، ظرفیت بسیار بزرگی برای وحدت امت اسلامی است.
حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد حسینی شاهرودی عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، نماینده مردم استان کردستان در مجلس خبرگان رهبری و نماینده ولی فقیه در کردستان، پیرامون اهمیت وحدت، تقریب، روز قدس  و … با خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب به گفتگو نشست، متن این گفتگو به شرح زیر است:
 
بهره‌گیری مؤثر از فضای رسانه‌ای داخلی و برون مرزی برای مقابله با جنگ نرم، شگردهای استعمار نو، پاسخگویی به شبهات، مقابله با شایعات و ارائه نقاط ضعف دشمن چه کمکی می تواند به راهبرد تقریب داشته باشد؟
 
می توان گفت ابزار بسیار خوبی است که هم دشمن و هم ما استفاده می کنیم و ما باید با برنامه ریزی برای نشر فرهنگ تقریب در جهان و در کشور، بیشترین استفاده را از آن ببریم؛ چرا که دشمن ابزارهای مختلف از جمله ماهواره ها، شبکه مجازی، اینترنت، فضاهای حقیقی و مکتوب، مجله و کتاب و… در اختیار دارد و اهداف خود را در دشمنی با مسلمانان دنبال می کند؛ لذا ما هم باید با تولیدات خوب و مفید رسانه ای در مقابل ترفند های دشمن ایستادگی کنیم.
 
ضرورت تقویت جریان مقاومت در جهان اسلام با تأکید بر محوریت قدس و مسجد الاقصی در راستای تحقق امت واحده را تبیین بفرمائید؟
 
یکی از چیزهایی که اسلام روی آن تاکید دارد، مقاومت در برابر دشمنان است؛ حضرت امام و مقام معظم رهبری فرمودند، مذاکره با دشمن در مسئله حصر فلسطین نتیجه ای ندارد و باید به سمت مشترکات رفت، لذا در این خصوص هر چه ما بیشتر روی مشترکات تاکید کنیم، اثر بیشتری دارد؛ مسلمانان بر سر محوریت آن یعنی قدس، اختلافی ندارند، زیرا قدس قبله اول مسلمانان بوده و مورد احترام شیعه وسنی است و دارای جایگاه مقدسی می باشد.
 
جریان مقاومت می تواند منشاء وحدت باشد، زیرا همه در مورد آن اتفاق نظر دارند، در گذشته مسلمانان احساس می کردند امکان مذاکره وجود دارد، اما اکنون متوجه شده اند تنها راه مقابله با دشمن مقاومت است و لذا جریان مقاومت و قدس، ظرفیت بسیار بزرگی برای وحدت امت اسلامی است.
 
تشکیل اتاق اندیشه‌ ورز متشکل از نخبگان تقریبی را تا چه حد ضروری می دانید؟
 
هر عملی را فکر و اندیشه پیش می برد، قرآن و پیامبر(ص) فرمودند: “شاورهم فی الامر” شما باید از افکار دیگران استفاده کنید؛ زمانی که انسان مشورت می کند در واقع از عقول دیگران استفاده می کنید و این نعمت الهی است. انسانهای اندیشه ورزی داریم که حرف های نو و روش های زیبایی دارند تا بتوانند در جهت وحدت امت اسلامی کمک کنند و ما باید از این ظرفیت استفاده کنیم.
 
قبلا شاید ارتباط گرفتن با دیگران برای ما سخت تر بود و یا اینکه هزینه داشت، اما اکنون ویدئو کنفرانس ها و جلسات مشورتی برای جهان اسلام به راحتی قابل اجراء است تا بتوانیم از افکار خوبی که در جهان اسلام است، استفاده کنیم.
 
اتاق های اندیشه ورز زمینه ساز وحدت است، چرا که محصول فکر های نو می باشد، البته به یک اتاق نباید اکتفاء کنیم؛ بلکه باید اتاق هایی را تاسیس کنیم که مانند حلقه های مختلف با زیر شاخه های گوناگون راه اندازی شود و تا با دیدگاههای مناسب به راهکارهای خوب و عالی برسیم.
 
بهره‌گیری از عقلانیت اسلامی و گسترش روحیه اعتدال با تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های فکری جوانان مسلمان در عصر حاضر را چگونه ارزیابی می کنید؟
 
عقلانیت و اعتدال می توانند به همدیگر مرتبط باشد؛ یعنی اگر انسان اعتقاد به وجود خدا دارد، باید با عقلانیت و آیات قرآن ثابت کرد؛ عقل با شرع یا بالعکس منافاتی ندارد و  در واقع مکمل هم هستند “کلما حکم به العقل حکم به الشرع”؛ تمام دستورات دینی ما مبانی عقلی، فکری و انسانی دارد و می توانند مکمل هم باشند؛ بسیاری از مشکلات ما از احساس نشأت می گیرد، حال آنکه اگر با عقل در ارتباط باشد، قطعا دیگر کسی به دنبال آن افکار نمی رود؛ عقل پیشرفت وحدت را را دنبال می کند.
 
مسئله دیگر، بحث افراط و تفریط ها است که همیشه مشکل ساز و برای جامعه اسلامی مضر بوده است، لذا باید در همان اتاق های اندیشه ورز بحث و بررسی شود که اگر ما بتوانیم عقلانیت و  اعتدال را حاکم کنیم، مشکلات حل می شود و در این زمینه بیشتر باید از ظرفیت جوانان استفاده کنیم، زیرا جوانان آینده را می سازند.
 
برگزاری کنفرانس‌های بین‌المللی و منطقه‌ای وحدت چه تاثیری بر جریان وحدت امت اسلامی می تواند داشته باشد؟
 
شکی نیست که این گونه کنفرانسها می تواند تاثیر گذار باشد، اما  در بحث وحدت و تقریب باید به صورت متنوع کار کنیم؛ کنفراسها، اجلاس های منطقه ای و کتابها و نشست های مشورتی و …هر کدام دارای نقش خاصی می باشند.
 
ارتباط چهره به چهره در کنفرانسها خود ایجاد وحدت می کند و الان در شرایطی که از جهت اقتصادی و مسائل دیگر با آن مواجه هستیم، باید این نشست ها را در فضای مجازی بیشتر کرده  و به جای کفرانس های بزرگ، صدها کنفرانس کوچک با ویدئو کنفرانس در شهرها و مناطق مختلف جهان برگزار کنیم.
 
ترویج فرهنگ احترام به مقدسات ادیان و مذاهب اسلامی از طریق رسانه ملی، مطبوعات، نظام آموزشی و سایر رسانه‌ها و نهادهای فرهنگی و اجتماعی تا چه حد نیاز است؟
 
باید این مسئله را جا بیندازیم که همه به همدیگر احترام بگذارند؛ مسئله احترام مربوط به همه مذاهب اسلامی و ادیان است نه فقط برای شیعه وسنی  و در این زمینه اگر توصیه ای لازم است باید توسط  دستگاه هایی مرتبط ابلاغ شود.
 
استفاده حداکثری از ظرفیت‌های نهاد های همسوی داخلی و بین‌المللی چه تاثیری در جهت تحقق اهداف مجمع جهانی تقریب می تواند داشته باشد؟
 
استفاده از این ظرفیت یک امر ضروری است، زیرا ما با دشمنانی روبرو هستیم که همه گونه امکاناتی دارند؛ پس ما هم باید از امکانات خود در جهت هم افزایی به درستی استفاده کنیم تا موفق شویم؛ مجمع تقریب به تنهایی قادر نیست این کارها را انجام دهد و نهادهایی چون صدا و سیما، دانشگاه ها، روزنامه ها و مجموعه های تاثیرگذار دیگر هم باید در این زمینه با مجمع همکاری کنند.
 
رویارویی علمی با جریان‌های تكفیری و افراطی سنی و شیعی و تبیین خاستگاه استکباری آنها از منظرشما چگونه است؟
 
هدف استکبار تفرقه است و از این عمل خود سود می برند، اتحاد ما مانع بزرگی برای آن ها است؛ لذا ما باید اتحاد و اتفاق نظر بین خود را بیشتر کنیم تا اهداف دشمن را که مشخص و دقیق شناسایی کرده ایم، به ناکامی بکشانیم؛ مسائل تفرقه انداز را باید به مسلمانان شناساند؛ اگر در جهان اسلام متوجه شود که استکبار جهانی دشمن آنها است و این مسئله بین امت اسلامی جا بیافتد، وحدت ایجاد می شود و همه علیه یک دشمن واحد اقدام می کنند.