روز قدس، نمادی از اندیشه مبارزه و مقاومت در برابر ظلم ظالمان است

معاون فرهنگی مجمع تقریب اظهار کرد:افق اندیشه امام(ره) در مبانی قرآنی و شناخت لایه های پیچیده دشمن، موجب شد تا ایشان روز قدس را نماد مبارزه با اشغالگران صهیونیسم و حرکتی تأثیرگذار به سوی وحدت امت اسلامی معرفی کند.

حجت الاسلام و المسلمین رحیم ابوالحسینی معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی،در گفتگو با خبرگزاری تقریب به بررسی اهمیت روز قدس، پرداخت؛ متن این گفتگو در ادامه می آید:

روز جهانی قدس از چه جهت می تواند نماد وحدت اسلامی معرفی گردد؟

روز قدس فریاد مقدس مبارزه با استکبار است و این فریاد نخستین بار توسط امام خمینی(ره) به گوش جهانیان رسید. بر اساس مبانی عقلی و قرآنی، این روز اختصاص به سرزمین فلسطین ندارد، بلکه نمادی از اندیشه مبارزه و مقاومت در برابر ظلم ظالمان است. این اندیشه به دلیل اینکه ریشه در ذات و عقل انسان­ها دارد و مورد قبول همگان است، نه تنها موجب وحدت امت اسلامی است، بلکه جهانیان را در مقابل استکبار قرار داده و در صف واحد بسیج می­کند.

هدف امام خمینی(ره) از نام گذاری جمعه آخر ماه مبارک رمضان به عنوان “روز قدس” را بفرمائید؟

ابتکار تاریخی و ماندگار امام خمینی­(ره) در نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس، حاکی از اصل لزوم دفاع از مظلوم و مستضعف است که ریشه در تعالیم قرآنی دارد. زیرا قرآن کسانی را که در برابر ظلم و ستم سکوت اختیار می­کنند، توبیخ می­کند و می­فرماید: «وما لکم لا تقاتلون في سبیل الله و المستضعفین من الرجال والنساء»(نساء/۴)

همچنین قرآن کریم در مهم­ترین آیه وحدت بخش قرآن در آیه: «واعتصموا بحبل الله جمیعاً ولا تفرقوا …» (آل عمران/۱۰۳)، نتیجه اعتصام و تمسک به حبل الله را تألیف قلوب معرفی می­کند: «فألّف بین قلوبکم» و آن را موجب اخوت و برادری به شمار می­آورد: «فأصبحتم بنعمته إخواناً».

در واقع از نظر قرآن در یک سیر منطقی از حبل الله به تألیف قلوب می­رسیم و از آنجا به برادری و اخوت دست می­یابیم. بنابراین افق اندیشه امام(ره) در مبانی قرآنی و شناخت لایه­های پیچیده دشمن، موجب شد تا ایشان روز قدس را نماد مبارزه با اشغالگران صهیونیسم و حرکتی تأثیرگذار به سوی وحدت امت اسلامی معرفی کند.

اهداف استکبار و صهیونیسم جهانی از طرح معامله قرن چیست؟

معامله قرن اصطلاحی است که در یک سال اخیر وارد عرصه سیاسی منطقه غرب آسیا شده است. جریان استکبار جهانی با هدف امنیت بخشیدن به رژیم صهیونیستی در دوره­های مختلف، طرح­های گوناگون را اجرا کرده که جدیدترین آنها «معامله قرن» نام دارد. طرح معامله قرن نخستین بار از سوی عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر در جریان سفرش به آمریکا وارد محافل سیاسی شد، ولی این طرح به نام ترامپ رئیس جمهور آمریکا، در جهان شناخته شده است؛ آمریکا و رژیم صهیونیستی با موافقت برخی کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی، با هدف پایان دادن به سازش صهیونیست­ها با فلسطینیان از طریق «ایجاد کشور جایگزین» در بخش­هایی از کرانه باختری، غزه، سینا و حذف مسئله «بازگشت آوارگان فلسطینی» از این طرح به شدت حمایت می­کنند.

خائنانه بودن این طرح با توجه به برخی از مفاد آن، به خوبی آشکار است. در این طرح واگذاری قدس و محلات آن به اسرائیل، انتخاب ابودیس در نزدیکی استان قدس به عنوان پایتخت فلسطین، ایجاد یک راه باریک به سوی مسجدالاقصی برای فلسطینیان، و وعده­های مبهم در بازگشت آوارگان فلسطینی، در حقیقت به معنای چشم­پوشی از بیت المقدس است.

بدیهی است با انجام این معامله کشورهای عربی آشکارا رژیم صهیونیستی را به رسمیت خواهند شناخت و مردم فلسطین نباید به دنبال حقوق خود در سرزمین مادری­شان باشند. اما این طرح به دلیل حساسیت جهان اسلام با شکست بزرگی مواجه شده و سهم روز جهانی قدس در این شکست، نباید نادیده گرفته شود.

بهره‌گیری از فضای مجازی برای حرکت به سمت اتحادیه اسلامی، چه تاثیری می تواند بر تعاملات بین امت و دول اسلامی داشته باشد؟

بدیهی است فضای مجازی در دنیای امروز مؤثرترین ابزار در تبادل اطلاعات است. توسعه تعاملات نخبگانی و آگاهی بخشی آنها نسبت به موضوع فلسطین، تأثیر شگرفی در به ثمر نشستن آرمان­های فلسطین دارد. زیرا دانشمندان، علما و نخبگان جامعه، نقش اصلی در تعمیق اندیشه­ها و فرهنگ­سازی ملت­ها دارند. لذا با توجه به پیشرفت فناوری اطلاعات در فضای مجازی، ارتباط نخبگان از طریق این فضا به راحتی انجام می­پذیرد.نخستین گام در فضای مجازی برای حرکت به سمت تقریب، شناسایی نخبگان و سپس ترابط علمایی و ارتباط­گیری با آنان و انتقال داستان فلسطین و مفهوم مقاومت به این نخبگان است. این کار در اداره کل گفتگوی معاونت فرهنگی مجمع جهانی تقریب، انجام گرفته و تا این لحظه حدود دوهزار و هفتصد تن از نخبگان جهان اسلام شناسایی و با تعداد زیادی از آنان در فضای مجازی در حال تعامل هستیم.

هر اندازه که جامعه نخبگانی نسبت به موضوع فلسطین آگاه­تر شوند، نقش آنان در مسئله فلسطین و تأثیرپذیری جوامع اسلامی از آنان، بیشتر ظهور پیدا خواهد کرد.