تقیه مداراتی چیست و در موضوع وحدت اسلامی چه جایگاهی دارد؟

 

 

 

هدف ازاين قسم تقيّه، حسن معاشرت و مدارات و جلب مودّت و در نتيجه تحقق وحدت از يک‌طرف ميان مسلمين با شرکت يکپارچه در شعائر الهي و نماز جماعت و ساير مظاهر وحدت و در حقيقت حصول وحدت کلمه ميان همه مسلمانها و عدم پراکندگي آنان مخصوصاً در برابر کفار ودشمنان، مي‌باشد و از سوي ديگر پيروان مذهب حق مورد تعبير و مذمت و خواري قرار نگيرند و با شرکت در جماعات رفع هرگونه اتهام را از خود بنمايند و با الزام به شرکت در جماعات ومانند آن خود را از صف مسلمين جدا نکرده و دچار مخاطره نگردند. اين قسم از تقيّه مورد تأکيد ائمه عليهم السلام قرار گرفته و با تحريص وترغيب پيروان خويش را به رعايت آن وادار نموده‌اند.

جزوه تقيه مداراتي مرحوم حضرت آية الله العظمي فاضل لنکراني (قدس سره)- سایت دفتر معظم له

چه بسا سرّ این تقیه آن است که با وحدت کلمه مسلمانان و دوری شان از پراکندگی و تفرقه، اوضاع امت اسلامی سامان یابد و آنان در زیر امت دیگر ملتها ذلیل و اسیر نباشند و تحت سلطه کفار و سیطره بیگانگان قرار نگیرند…

امام خمینی، رساله تقیه، (الرسائل، ج ۲، ص ۱۹۵)

اولا تقيه در ذهن بسياري يعني دروغ گفتن و عملي منافقانه! درصورتي كه اصلا چنين معنايي ندارد. تقيه مداراتي به تعريف امام خميني «ره» يعني تقوا و پرهيز از اختلاف با اهل سنت. ما يا بايد تعريف درست از تقيه را جا بيندازيم و يا مثل مقام معظم رهبري معناي آن «حفظ وحدت» را به كار مي بريم.
ثانيا بعضي فكر كرده اند كه در زمان ما تقيه برداشته شده! كجا چنين چيزي آمده است؟ مرحوم كليني مي گويد كه ما در آينده بيشتر به تقيه نياز داريم.
در رساله هاي عمليه اغلب مراجع بخشي وجود دارد به نام اقتدا به اهل سنت. در اين قسمت گفته اند كه طبق نظر ائمه «ع» اقتدا به اهل سنت كار خوبي است و انجام دهيد. فقط دو سه نفر از مراجع مي گويند كه وقتي پشت سر اهل سنت نماز مي خوانيد، حمد و سوره را خودتان بخوانيد.
در وسائل الشيعه آمده است كه خدمت امام صادق «ع» آمدند و گفتند ما در شهري هستيم كه عثماني هستند و از شما برائت مي جويند، آيا ما پشت سر اينها نماز بخوانيم؟ حضرت ميفرمايد بله بخوانيد!
خيلي ها به دنبال تقريب هستند ولي تقريب منافقانه! تقريب را اينطور معنا مي كنند كه همه با من، نه همه با هم! يعني تقريب يك طرفه.
يك عده افراطي هميشه هم در بين سني و هم در بين شيعه وجود داشته اند. در زمان حضرت امير «ع» هم خوارج بودند كه ايشان را تكفير كردند. آيا حضرت امير «ع» هم متقابلا آنها را تكفير كردند؟! اين عده تندرو هميشه بوده و هستند و خواهند بود. ما حق نداريم به خاطر اين عده از وحدت تخطي كنيم.
از آيت الله وحيد سؤال كردند كه عده اي از اهل سنت ما را تكفير مي كنند، آيا ما هم حق داريم متقابلا آنها را تكفير كنيم؟ ايشان فرمودند چنين حقي نداريد. هيچ كدام از مراجع چنين اجازه اي نداده اند.

  پاسخ به شبهاتي در باب تقريب -حجت الاسلام عبدالكريم بي¬آزار شيرازي

قاعده تقیه: یعنی مسلمانی که پیرو مذهب اهل بیت است در عبادات به احکام فقهی اهل سنت ملتزم می‏شود و در نتیجه، با آنها نماز می‏گذارد و در عید فطری که آنان افطار می‏کنند او نیز افطار می‏کند و اگر در تشخیص عید با آنان اختلاف داشته باشد و نتواند آن روز را روزه بگیرد افطار می‏کند سپس روزه آن روز را قضا می‏نماید.
هم چنین ملتزم به همان روزی می‏شود که آنان برای وقوف در عرفات تعیین می‏کنند. پس حتی اگر رأی او در تشخیص روزی که وقوف در عرفات واجب است با رأی اهل سنت متفاوت باشد او طبق نظر اهل سنت عمل می‏کند.
باید دانست که تقیه تنها برای هنگام ترس از ستم حاکمان و استبداد آنان تشریع نشده بلکه به خاطر یکسان سازی مظاهر عبادت و تألیف قلب‏ها و محافظت بر یکسان سازی اشکال عبادت نیز تشریع شده است.

طرح وحدت اسلامی – نویسنده: محمدمهدی آصفی