گفت‌وگوی تلفنی دبیرکل مجمع تقریب با عضو هیأت رهبری شورای اخوت اسلامی افغانستان

حجت الاسلام والمسلمین “حمید شهریاری” دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به صورت تلفنی با مولوی “غلام محمد مصئون” عضو هیأت رهبری شورای اخوت اسلامی در هرات گفت‌وگو کرد.
به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، حجت الاسلام والمسلمین حمید شهریاری در این گفت‌وگو ضمن ابراز امیدواری برای ریشه کن شدن ویروس کرونا از جهان، آرزوی دیدار مجدد با علمای افغانستان کرد.

وی افزود: باتوجه به اینکه شیوع ویروس کرونا می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در آینده جهان بگذارد، باید گفت بخشی از این تاثیر متحمل علمای دینی و جهان اسلام می‌شوند، و علما باید بیش از گذشته در صحنه حضور و نسبت به آیین ها و شعائر دینی حساسیت ویژه ای داشته باشند، چراکه با شرایط جدیدی که رقم خورده است مردم باید بدانند چگونه می‌توانند ارتباط خود را با خداوند عزوجل و دین برقرار کنند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تاکید کرد: ما همانند گذشته از شما درخواست می‌کنیم که وحدت امت اسلامی و اعتصام به حبل الله را در دستور کار خود قرار دهید؛ در کشور افغانستان منبرهایی برای عامه مسلمین داشته باشید تا شاهد جهاد واقعی در این کشور باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین شهریاری ضمن تشکر از صدور بیانیه انقلابی شورای اخوت اسلامی افغانستان پیرامون عادی سازی روابط امارات و رژیم صهیونیستی اظهار داشت: این مسئله بسیار مهم است که علما در چنین صحنه هایی همواره حضور داشته باشند.

وی با ابراز تاسف از شهادت مولوی نیازی اظهار داشت: او در راستای وحدت امت اسلامی بسیار فعال بود و در این زمینه پرونده درخشانی داشت.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری اذعان داشت: جامعه افغانستان به شدت نیازمند توصیه های وحدت بخش است و امیدواریم با تلاش های شما و دیگر مولوی های اهل سنت در این کشور شاهد تشکیل جامعه یکپارچه باشیم؛ اگر بخواهیم در معیت رسول الله باشیم باید بین یکدیگر رحمت برقرار کنیم.

مولوی مصئون نیز در این گفت‌وگوی تلفنی، درگذشت آیت الله محمد علی تسخیری رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی را تسلیت گفت و با بازماندگان وی ابراز همدردی کرد.

وی در ادامه ضمن آرزوی سلامتی و توفیق برای دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، برای دیدار حضوری با وی بعد از ریشه کن شدن ویروس کرونا اعلام آمادگی کرد و گفت، از خداوند عزوجل می‌خواهیم تا جهان را هرچه زودتر از شر این ویروس منحوس رها سازد.

عضو هیأت رهبری شورای اخوت اسلامی افغانستان افزود: امر به معروف و نهی از منکر وظیفه اسلامی و دینی ما است و از جمله عوامل وحدت و همبستگی امت اسلامی است.

مولوی مصئون با بیان اینکه، امروز ویروس کرونا می تواند در همه زمینه های جامعه بشری مخرب باشد گفت: باید همگان را به سوی مسند اصلی که سیرت قرآن و رسول اکرم (ص) است متوجه سازیم و جامعه بشری را از مشکلاتی که بر سر راه امت اسلامی است دور نگه داریم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: کفار زمانی که بخواهند به جوامع اسلامی فشار بیاورند برایشان فرقی نمی‌کند که به کدام طیف و گروه نفوذ می‌کنند، آنها یک هدف دارند و آن ایجاد تفرقه در بین امت اسلامی است؛ بنابراین در شرایط کنونی وظیفه همگانی است تا مسلمانان در کنار یکدیگر باشند و از اختلافات جزئی دست بکشند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی همچنین در پایان این تماس از علی اصغر رضایی دستجردی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در هرات بابت هماهنگی و برقراری این تماس تلفنی قدردانی کرد.