برگزاری جلسه هم اندیشی علمی و تاریخی کلان پروژه شناخت تکفیر و جریان های تکفیری با حضور آیت الله یوسفی غروی

 

 

 

 

جلسه هم اندیشی علمی و تاریخی کلان پروژه شناخت تکفیر و جریان های تکفیری با حضور آیت الله یوسفی غروی استاد حوزه علمیه قم و کار‌شناس برجسته تاریخ اسلام در پژوهشگاه مطالعات تقریبی برگزار شد .

 

 

طی این جلسه که یکشنبه۲۳ آبان با حضور مدیران گروه های علمی و محققین و پژوهشگران پژوهشگاه مطالعات تقریبی برگزار شد؛ آیت الله یوسفی غروی با اشاره به ریز موضوعات کلان پروژه شناخت تکفیر و جریان های تکفیری گفت : طرح و ریز موضوعات فراگیر و گسترده و متقن و مفیدی تهیه شده و این نشان از نگاه چند وجهی و جامع در این کلان پروژه دارد .

 

عضو برجسته انجمن علمی تاريخ ‌پژوهان كشور با اشاره به حساسیت بالای موضوعات در این پروژه عظیم اظهار داشت : باید دسته بندی درستی در تحقیقات صورت گیرد و بعد از جمع آوری تمام مطالب باید تصمیم گرفت چه میزان از آن نشر داده شود تا حساسیت ها برانگیخته نشود زیرا ممکن است اقتضا این باشد که: بخشی از محتوا  به صورت گسترده منتشر و برخی نشر محدود یافته و برخی نیز فعلا منتشر نشود و مصالح امت اسلامی و تقریب و وحدت اسلامی باید به صورت کامل رعایت شود.

 

استاد سطوح عالی حوزه افزود : ماهم مثل تمام دنیا که پژوهش های خود را طبقه بندی می کنند باید در کلان پروژه شناخت تکفیر و جریان های تکفیری این اصل را در نظر بگیریم .

 

آیت الله یوسفی غروی با اشاره به رعایت اصل موازنه نفع و ضرر در تدوین پژوهش های کلان تاکید کرد : اصل عقلانی موازنه نفع و ضرر مورد تایید قرآن و روایات است و  ما باید همیشه این اصل را در تبیین موضوعات تاریخی رعایت کنیم .

 

 

همچنین حجت الاسلام والمسلمین صادق گلزاده معاون پژوهشی پژوهشگاه مطالعات تقریبی ضمن تبیین ریز موضوعات کلان پروژه شناخت تکفیر و جریان های تکفیری گفت:ما در سر فصل درآمد و کلیات به مباحث مفهوم تکفیر، ضوابط تکفیر، تقسیمات تکفیر و…، و در فصل اول به پیشینه تاریخی تکفیر در قبل از ظهور اسلام، پس از ظهور اسلام، و دوران معاصر خواهیم پرداخت.

 

این کارشناس تقریب گفت: در فصل دوم؛ که در آن مبحث جریان ها و شخصیت های تکفیری مطرح است به مسائلی همچون: جریان های تکفیرزا و تکفیرزدا، جغرافیای تکفیر( جغرافیای تکفیر در ساحتهای: طبیعی، فکری، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و…)، شخصیت های موثر در پیدایش و نمو تکفیر( تکفیرزا و تکفیرزدا)، فتاوای تکفیرزا و تکفیرزدا و… خواهیم پرداخت.

 

خاطر نشان می شود در پایان جلسه مدیران و پژوهشگران گروه های علمی پژوهشگاه سوالات خود را مطرح کرده و به گفتگو با آیت الله یوسفی غروی پرداختند .

 

 

مطالب مرتبط :

جلسه بررسی ریز موضوعات کلان پروژه شناخت تکفیر و جریان های تکفیری