امام علی(ع) الگویی جاویدان برای تمام بشریت است

معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهار داشت: به گفته بسیاری از دانشمندان اسلامی، امام علی(ع) کسی بود که بعد از پیامبر(ص) نمونه ­ای برای ایشان یافت نشد و تاریخ اسلام سرشار از فضایل و فداکاری­های آن حضرت است.

«حجت الاسلام والمسلمین دکتر رحیم ابوالحسینی» معاون فرهنگی مجمع جهانی  تقریب مذاهب اسلامی و رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی در گفتگو با خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب؛ پیرامون جایگاه و منزلت امیرالمونین علی بن ابیطالب(ع) گفت:منزلت این امام بزرگوار آنقدر بالاست که پیامبر اسلام(ص) فرمودند: بعد از من داناترینِ امت من، علی بن ابیطالب است؛  تاریخ اسلام سرشار از فضایل و فداکاری­های آن حضرت است و در یک کلمه امام علی(ع) الگویی جاویدان برای تمام بشریت است.

وی افزود: به گفته بسیاری از دانشمندان اسلامی، علی(ع) کسی بود که بعد از پیامبر(ص) نمونه ­ای برای ایشان یافت نشد؛ ابن حنبل می­گوید: «برای هیچ صحابه ای به اندازه علی فضیلت وارد نشده است». این جمله نیز از ابن ابی الحدید معروف است که گفت:«چه بگویم در باره بزرگ مردی که هر فضیلتی به او باز می­گردد؛ او سالار همه فضائل و سرچشمه آن­هاست».

دکتر ابوالحسینی ادامه داد:آری آن امام مهربان حتی نسبت به ابن ملجم که اقدام به شهادتش نمود، نیکی­ها کرد و آن زمان که ابن ملجم در میان یمنی­های مهاجر در کوفه سکونت داشت، امام نسبت به تقاضاهای او پاسخ مثبت می­داد، با اینکه به گواه تاریخ، امام(ع) می­دانست که ابن ملجم  قاتل اوست و همیشه می­فرمود: «اُریدُ حیاتَه و هو یُریدُ قَتلي» یعنی من می­خواهم او زنده باشد ولی او اراده قتل مرا دارد؛ با این حال ابن ملجم کسی بود که پیش از آن با حضرت در کوفه بیعت کرده و اشعار فراوانی در فضیلت آن امام سروده بود.

معاون فرهنگی مجمع جهانی  تقریب مذاهب در بخشی از این گفتگو در توضیح عقد اخوت در میان مسلمانان گفت: عقد اخوت نخستین بار بین مهاجران و انصار اتفاق افتاد که این موضوع مورد اتفاق همه مذاهب اسلامی است؛ پس از آن­که مسلمانان به همراه پیامبر(ص) از مکه به مدینه هجرت نمودند، پیامبر اکرم (ص) در یک اقدام مهم، میان مسلمانان مکه و مسلمانان مدینه، پیوند اخوت برقرار کرد تا با این کار، مسلمانان هم از لحاظ معنوی درک بیشتری نسبت به یکدیگر پیدا کنند و هم از لحاظ مادی موجب شود، امکاناتی که انصار داشتند در اختیار مهاجران قرار دهند؛ از این­ رو پس از برنامه «عقد اخوت» انصارِ مدینه بسیاری از امکانات مادی خود را در اختیار مهاجران قرار دادند و به عنوان برادران دینی از آنها حمایت کردند.

رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی با بیان این مطلب ادامه داد: اجرای سیاستِ «عقد اخوت» علاوه بر اینکه موجب ایجاد وحدت و یکپارچگی بین امت اسلام شد، بعدها به عنوان یک آیین مذهبی به شمار آمد و به صورت مراسمی خاص مانند عروسی اجرا می­شده است.