اسلام سیاسی؛ متحد کننده یا تفرقه افکن!

 
نویسنده: حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری
رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در این روزها شاهد جنجال گسترده‌ای درباره اسلام سیاسی است و عده‌ای به آن حمله کرده و عده‌ای از آن دفاع می‌کنند. در میان این جنجال‌ها معنای سیاست گم شده و با مفاهیم دیگر در هم آمیخته است.
به گزارش حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، حجت الاسلام والمسلمین حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، در یادداشتی با عنوان «اسلام سیاسی؛ متحد کننده یا تفرقه افکن!» نوشت:‌
 
«رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در این روزها شاهد جنجال گسترده‌ای درباره اسلام سیاسی است و عده‌ای به آن حمله کرده و عده‌ای از آن دفاع می‌کنند. در میان این جنجال‌ها معنای سیاست گم شده و با مفاهیم دیگر در هم آمیخته است. در این فضای تیره، خشونت‌آمیزترین حملات نیز علیه مبلغان اسلام و کسانی که می‌خواهند دین اسلام را به زندگی جوامع بازگردانند، رخ داده است.
 
کاملا روشن است که سیاست به معنای رعایت امور امت و حفظ و نگهداری از منافع آن و دفاع از عزت و کرامت امت اسلامی است. اما این معنا از روی جهل یا عمد و یا به سبب سوء استفاده برخی مبلغان دینی به این معنا تبدیل شده است که سیاست یعنی تلاش برای رسیدن به حکومت و قدرت، که هدف نهایی سیاست هم همین است. از این رو، چنین افرادی تبدیل به مدافعان بازگشت اسلام به زندگی مردم شده‌اند گویی که آنان تلاش می‌کنند تنها به منصب و کرسی حکومت تکیه زده و حکومت را به دست بگیرند. اسلام سیاسی نیز به روشی برای رسیدن پیروان آن به قدرت و امتیازات دنیوی آن تبدیل شده است.
 
این کار اهانتی مجدد پس از اهانت به مهمترین مفاهیم اسلامی است که خداوند پیامبر گرامی خود و سایر پیامبران بزرگوار را برای برقراری عدالت برانگیخته است «لیقوم الناسُ بالقسط». لذا هدف رسالت پیامبران برپایی جامعه‌ای عادل است که در مسیر تکامل مطلق خداوند متعال حرکت کنند، و در این مسیر مسئولیت جانشینی خداوند بر روی زمین نیز محقق می‌شود و طاغوت‌ها و ظالمان و مستبدانی که در برابر این مسیر تکاملی انسانی ایستادگی می‌کنند، نابود می‌شوند.
 
اسلام سیاسی تلاش می‌کند که این هدف بزرگ انسانی محقق شود. اما حرصِ به دست آوردن منصب و کرسی قدرت، خودخواهی صِرف و پیروی از هوا و هوس و دوری از اهداف والای دین اسلام و رسالت‌ پیامبران الهی است.
 
از این رو ما پاک‌ترین مردم که ائمه اهل بیت رسول خدا (ص) هستند را سیاست‌مدار ترین مردم و بزرگترین انتقام گیرندگانی می‌دانیم که در مقابل ظلم و برده‌داری و استبداد ایستادگی کردند. به عنوان مثال در ایران شهید مدرس و امام خمینی (ره) با سر دادن شعار «سیاست ما عین دیانت ماست» در مقابل این ظالمان قد برافراشتند.
 
اجماع امت اسلامی یعنی مذاهب شیعه و سنی و پیروان سایر ادیان و بلکه حتی پیروان احزاب غیردینی بر نهضت امام حسین(ع) به این مسئله باز می‌گردد که نهضت امام حسین(ع) شعارهای حقیقی رسالت پیامبران و رد ظلم و ستم و پیروزی مظلومان را سر داده است. این نهضت همچنین به چیزهایی که به سود مردم است (معروف) امر کرده و از مواردی که به زیان مردم است (منکر) نهی کرده است.
 
نهضت نواده امام حسین (ع) یعنی امام خمینی (ره) نیز به همین شکل است. این نهضت نیز همین اجماع همگانی را شاهد بود چرا که علیه ظلم و استبداد و سلطه طاغوت‌های روی زمین و برای یاری مستضعفان، نه تنها در ایران قیام کرده بلکه در سراسر نقاط جهان به پا خاسته است.
 
این همان اسلام سیاسی راستین است و همان روشی است که خواستاران بازگشت دین اسلام به زندگی اجتماعی باید در مسیر آن حرکت کنند.
 
در همین راستا، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی عقیده دارد که اسلام سیاسی به معنای صحیح آن، همه مذاهب اسلامی و حتی پیروان ادیان و دیگر جریان‌ها را دور یکدیگر جمع کرده و این چیزی است که باید در رسانه‌ها و موضعگیری‌های رسمی بر آن تأکید کرد و در عمل نیز توسط مبلغان دین اسلام اثبات شود، تا به کسانی که قصد به چالش کشیدن مفاهیم حیاتی اسلام را دارند اجازه فعالیت ندهند و دین اسلام بتواند نقش خود را در ایجاد عزت و کرامت امت اسلامی و رشد و توسعه آن و برپایی تمدن نوین اسلامی ایفا کند.
 
ما همچنین مسئولیت داریم که این غبار را از روی تمامی مفاهیمی که می‌تواند امت اسلامی را با یک رویکرد واحد متحد کند و آن را به سمت یک هدف واحد، سازنده و یکپارچه سوق دهد، بزداییم.»
 
«والله ولی التوفیق»