بررسی شکل‌گیری ریشه‌های خوارج و داعش

 

 

 

 

 حجت‌الاسلام سید موسی موسوی قائم مقام دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در مراسم فارغ التحصیلی طلاب مدرسه علوم دینی حضور یافت و ضمن تبریک به طلاب این مراسم اظهار داشت: اساتید آینده باید بدانند که به بهترین عمل صادق توفیق یافته اند و در آغوش علم وعمل تربیتی خودشان، طلاب فاضل و خدمتگذار را پرورش دادند.

 

 

مشروح این سخنرانی در ادامه می‌آید:

 

خداوند در قرآن‌ کریم می‌فرماید: نعمت‌های خود را بر بندگان بیشمار احصاء می‌کند و  فقط در مورد یک نعمت بر انسان منت می‌گذارد که آن در راستای بعثت انبیاء و وحی است و این منت رمز دارد.

 

خداوند متعال تمام نعمت‌ها را بر پایه نعمت شدنش و سعادت بخشی را در پرتو وحی می‌داند و قرآن معتقد است اگر وحی و پیامبران نباشند، همه نعمت‌ها به نقمت تبدیل می‌شود، انسان در شرایطی به رستگاری می‌رسد که زندگی او متکی به وحی باشد؛ در شرایط کنونی بسیاری از دانشمندان غیر مسلمان که به هیچکدام از ادیان آسمانی معتقد نیستند هم به این نکته اشاره می‌کنند که اگر انبیاء نبودند و درس اخلاق به جامعه بشری نمیدانند، امروزه حتی این مشعل‌های فروزان اخلاق در جامعه بشری از بین می‌رفت و سرتاسر زندگی آنان را ظلم فرا می‌گرفت.

 

پیامبر اکرم در جنگ تبوک فرمودند: اگر نعمت‌ها در مسیر صحیح قرار نگیرد ریشه‌اش فرومایه‌گی است، وحی و نبوت است که انسان را بر پایه سعادت بشری هدایت می‌کند.

 

قرآن کریم خطاب به پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: قرآن را بر تو نازل کردیم و رسالت و مسئولیت تبین دین با تو است؛ لفظ قرآن رسا‌ترین لفظ و آسوده ترین کلام است برای فهمیدن ظاهر قرآن لسان عربی مبین است، ولی برای درک روح قرآن نیاز به تفسیر آن است.

 

جمله بسیار زیبایی از شهید علامه مطهری وجود دارد که فرمودند: از افتخاراتی که فقط نصیب فضای اسلام شد و در هیچ دین و آئینی و برای هیچ پیامبری و امتی سابقه نداشت این است که بعد از پیامبر عالمان دین رسالت تبلیغ دین را بر عهده داشتند؛ پذیرفتن این که مردم پیامبرگونه دین را بفهمند و خوب بفهمند و پیام دین را به جامعه منتقل کنند، ساده نیست.

 

 «فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ،  مفسرین شیعه و اهل سنت در بحث خبر واحد به این آیه شریفه تمسک کرده‌اند که فرمود فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ »

 

رسالت یک عالم دینی رسالت انبیا است و در اسلام بیشتر این فضا گشوده شد و لذا پیامبر بزرگوارمان فرمودند “علما امتی افضل من انبیاء بنی اسرائیل” گاهی در میان امت من عالمانی می‌درخشند و خدمتی به جامعه می‌کنند که انبیا بنی اسرائیل چنین توفیق پیدا نکرده‌اند.

 

یک عالم دینی، دنیا و کشوری را متحول می‌کند؛ مثلا شخصیت‌های بزرگی نه در یک روستا و شهر بلکه در منطقه گلستان همانند خورشیدی می‌تابند و مردم از شعاع افکار و معنویت او بهره می‌برند و از این همین افراد هستند که پیامبر فرمودند علما امتی افضل من انبیاء بنی اسرائیل.

 

تقدیر از دین‌داری مردم ترکمن

 

عزیزان طلبه‌ای که به حمدالله امروز توفیق پیدا کرده‌اند ختم تحصیلات و شروع تبلیغ دینشان را جشن گرفتند این را احساس کنند و بپذیرند که خداوند نعمت بسیار بزرگی را نصیبشان کرده است

از این رو شوق و اشتیاق مردم مومن و پاک و متعهد ترکمن برای جشن عمامه‌گذاری روحانیون خود جای تبریک دارد.

 

در شهرهای مختلف در سیلی که اینبار متاسفانه به جهت غفلت‌های خودمان اتفاق افتاد و جمع عزیزی از مردم بزرگوار ما گرفتار شدند رفتار خوب  و صبورانه این مردم سیل زده قابل تقدیر است چراکه رفتار آنها توام با ایمان و امید بخش بود.

 

دین اگر تحریف و وارونه معنا شود بزرگترین بلا و مصیبت بشریت است

 

دین بزرگترین نعمت است بلکه ریشه نعمت‌ها است ولی دینی که درست معنا و درست فهمیده شود؛ دینی که از آغوش عالمان فقیه برخاسته و در مکتب عالمان بزرگ فراگرفته شود؛ دین اگر تحریف و وارونه معنا شود بزرگترین بلا و مصیبت برای بشریت است.

 

انحراف در فهم دین بسیار خطرناک است. شما اگر به تاریخ مراجعه کنید ظلم، ستم‌ها و ویرانی‌هایی که رخ داده است ناشی از وارونه فهمیدن دین بوده است و بیشتر از سوی ستمگرانی بوده است که برای شهوت قدرت ستم کرده است.

 

اگر یک بازبینی نسبت به تاریخ امت اسلام داشته باشیم می بینیم جنایات خوارج چه بلایی بر سر امت جامعه اسلام آورد؛ آنها سنگ حجرالاسود را دزدیدند و در شامات برده و به آن هتک حرمت کرده و آن را شکستند و راه حج را بستند، مردمان بسیاری را به نام دین قتل عام کردند.

 

اما ببینید چه کسانی قرامطه را بوجود آوردند، یک آدم جنایت کار اردنی که مدت‌ها زندان بود و تازه از زندان بیرون آمده بود و کار اولیه‌اش گاو چرانی بود، مذهب و دین قرامطه را بوجود آورد و آن همه فجایای انسانی را رقم زد.

 

شما ببینید پدید آوردنده داعش چه کسی بود، مشابه علمای الازهر آن را به وجود آوردند، یک مهندس تحصیل کرده دانشگاهی که کلی فساد زندگی‌اش را در برگرفته بود داعش را به اسم دین پایه گذاری کرد بنابراین بی دینی هزار برابر بهتر از بد دینی است.

 

امروز تنها وسیله‌ای را که آمریکا، صهیونیسم و دشمنان اسلام برای نابودی اسلام در پیش گرفتند ایجاد روایت‌های جعلی از دین همچون داعش است.

 

بنده خاطرم هست اوایل پیروزی انقلاب فردی رئیس اتحادیه انجمن‌های اسلامی اروپا بود و زمانی که گزارشی به یکی از مراجع ارائه داد گفت که فقط در آن سال در انگلستان ۵۰۰ هزار نفر از تحصیل‌کردگان دانشگاهی مسلمان شده‌اند و این در حالی است که کسی برای آنها تبلیغ نکرده است.

 

گرایش گسترده‌ غرب به اسلام دشمنان اسلام را به وحشت انداخت

 

بنابراین گرایش گسترده‌ای که در غرب نسبت به اسلام اتفاق افتاد دشمنان اسلام را به وحشت انداخت اما امروز باید جامعه مسلمان در آغوش فقیهان دین قرار گیرد.

 

از سوی دیگر عالمان دین رسالت سنگینی دارند و برای آگاهی بخشی به جامعه هم مردم باید دقت کنند دین را از هرکسی نمی‌توان فرا گرفت چراکه این امر بسیار خطرناک است؛ بنابراین  برپایی حوزه‌های علمیه یکی از بهترین خدمات‌ امروز به جامعه بشریت اسلامی است.

مرجع: خبرگزاری تقریب