احیای امت اسلام تنها با بازگشت به “عزت” محقق شدنی است/ سخنان مقام معظم رهبری با آبه صدای عزت و کرامت بود

 

 

دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی گفت: جوابی که آبه در دیدار با رهبر انقلاب دریافت کرد، در چارچوپ صدای عزت بود و این عزت اسلام است که از مؤمنین صادر می شود؛ “مَن كانَ يُريدُ العِزَّةَ فَلِلَّهِ العِزَّةُ جَميعًا “.

 

در ادامه سلسله یادداشت‌های آیت‌الله اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با عنوان حدیث تقریب، این بار موضوع دیدار نخست وزیر ژاپن مورد تحلیل قرار گرفته است، مشروح این یادداشت به شرح ذیل است:

 

عزت، زندگی و ذلت مرگ است؛ دعوت اسلام، دعوت به زندگی است:(يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ﴾.

 

از زمانی که انقلاب اسلامی در ایران شروع شده و از زمانی که جمهوری اسلامی تأسیس شده، همواره روح عزت در سطح نظری و عملی، در امت اسلامی دمیده شده است.

 

علیرغم تلاش‌های مستکبران دنیا با همکاری برخی از حاکمان ذلیل کشورهای اسلامی برای به ذلت نشاندن این امت، اما روح عزت همچنان با شکل های مختلف در جهان اسلام متجلی می‌شود و ذلت‌پذیر نیست؛ امت رسول الله (ص) امت خاتم و امت زنده است که ذلت نمی‌پذیرد و جز در برابر خدای واحد قهار، سجده نمی‌کند.

 

 در دیدار مقام معظم رهبری با نخست وزیر ژاپن صدای عزت و کرامت بار دیگر بلند شد. آبه نامه‌ای از ترامپ آورد و خطاب به رهبر معظم انقلاب گفت قصد دارم پیام ترامپ را به جنابعالی برسانم و مقام رهبری پاسخ دادند: ما در حسن نیت و جدی بودن شما تردیدی نداریم اما در خصوص آنچه از رئیس جمهور آمریکا نقل کردید، من شخص ترامپ را شایسته مبادله هیچ پیامی نمی دانم و هیچ پاسخی هم به او ندارم و نخواهم داد.

 

نخست وزیر ژاپن گفت، این بود که آمریکا قصد تغییر رژیم در ایران را ندارد، که مقام معظم رهبری جواب دادند:اینکه ترامپ می گوید قصد تغییر رژیم را ندارد یک دروغ است، زیرا اگر می توانست این کار را انجام دهد، انجام می داد اما نمی تواند. مشکل ما با آمریکایی‌ها موضوع تغییر رژیم نیست، زیرا آنها اگر چنین قصدی هم داشته باشند، قادر به اجرای آن نیستند، همانطور که رؤسای جمهور قبلی آمریکا، در چهل سال گذشته، تلاش کردند اما نتوانستند.

 

نخست وزیر ژاپن به درخواست آمریکا برای مذاکره در مورد انرژی هسته ای اشاره کرد که رهبری پاسخ دادند:جمهوری اسلامی ایران به مدت پنج، شش سال در موضوع هسته ای با آمریکا و اروپایی ها در قالب ۱ + ۵ مذاکره کرد و به یک نتیجه هم رسید، اما آمریکا زیر این توافق و قرارداد قطعی زد، کدام فرد عاقلی است که دوباره با کشوری که زیر تمام توافق ها زده، مذاکره کند؟

 

نخست وزیر ژاپن همچنین گفت که آمریکا  قصد دارد، از ساخت سلاح هسته ای توسط ایران  جلوگیری کند که رهبری پاسخ دادند،  ما با سلاح هسته ای مخالفیم و فتوای شرعی من حرام بودن ساخت سلاح هسته ای است، اما این را بدانید که اگر ما قصد ساخت سلاح هسته ای داشتیم، آمریکا هیچ کاری نمی توانست بکند و اجازه ندادن آمریکا، هیچ مانعی ایجاد نمی کرد؛ آمریکا به هیچ وجه صلاحیت حرف زدن درباره اینکه کدام کشور سلاح هسته‌ای داشته باشد یا نداشته باشد را ندارد؛ چرا که آمریکا، چند هزار کلاهک هسته ای در انبارهای خود دارد.

 

آبه گفت: مذاکره با آمریکا موجب پیشرفت ایران خواهد شد، رهبر تأکید کردند: ما به لطف خداوند، بدون مذاکره با آمریکا و با وجود تحریم هم به پیشرفت خواهیم رسید.

 

در این دیدار در مورد تحکیم روابط ایران و ژاپن نیز صحبت شد و  در مورد لج‌بازی‌های آمریکا و اصرار آن برای تحمیل روش‌های خود بر ملت‌ها نظرات مشترکی وجود داشت، اما جوابی که آبه در این دیدار دریافت کرد، در چارچوپ صدای عزت بود و این عزت اسلام است و عزت اسلام از مؤمنین صادر می شود: “مَن كانَ يُريدُ العِزَّةَ فَلِلَّهِ العِزَّةُ جَميعًا ۚ ” و از “۱۷۳ الَّذينَ قالَ لَهُمُ النّاسُ إِنَّ النّاسَ قَد جَمَعوا لَكُم فَاخشَوهُم “

 

صدای عزت تنها صدایی است که قادر به احیای امت است و قادر است به ملت های اسلامی صرف نظر از قومیت ها و مذاهب از نظر مهرورزی و عطوفت به یک دید بنگرد؛ چرا که چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار؛ این صدا را باید بلندتر کنیم و آن را به صدای امت اسلام در همه جای دنیا تبدیل کنیم، تا قدم های ما در راه خدای عزیز متحدتر شود.

 

آیت الله اراکی دبیر کل

دبیر کل مجمع جهانی تقریب بین مذاهب